لوجو مدينة الخدام

profile image
تسجيل الدخول   إنشاء حساب جديد  
إضافة فكرة جديدة
الأقسام الرئيسية
المكتبات
أدوات المستخدم
من نحن؟
إتصل بنا





مدينة الخدام

مساحة إعلانية

ماركو برسوم ماركو برسوم
2022-10-16

ليه أنا أرثوذكسي؟

(تأمل عن فقرات متنوعة)



التأملات | مدينة الخدام - أفكار وأنشطة مدارس الأحد

ليه أنا أرثوذكسي؟
بقلم قدس ابونا داود لمعي

لأن الارثوزكسيه هي المسيحيه اللي عاشها الرسل وسلموها للكنيسه الاولي و الشاهد علي كده كتب الاباء اول 450 سنه عاشت المسيحيه بدون طوايف( كنيسه وحيده واحده مقدسه جامعه رسوليه)
بيصلوا قداسات وعندهم كهنوت وبيتعمدوا وعندهم صيامات لما يجي واحد بعد 1500 سنه يشكك في المعموديه اقوله لايوجد كنيسه اثريه تخلو من جرن المعموديه ياريت نلغي كبرياءنا وذواتنا ونشوف الاباء اللي عاشوا اول 450 سنه زي (القديس اثناسيوس، اغريغوريوس، باسيليوس.....)
+ سيبكوا بقي من الشعارات البراقه نحب بعض وكلنا واحد.. نحب بعض اه بس مش علي ايمان مغلوط اسهل طريق للوحده المسيحيه نعود جميعا لاول 450 سنه للمسيحيه كما قصدها المسيح.
(انا ارثوذكسي) لاني استلمت الايمان من الكنيسه مش من الانجيل فقط. المسيحيه لم تبدأ بكتاب بل بحياه وبكنيسة قبل العهد الجديد مايتكتب . اخطر بدعه تهدد المسيحيه بدعه (الانجيل فقط) لان حتي الشيطان ممكن يفسر الانجيل، في التجربه علي الجبل قال (مكتوب).
كل يوم بنضيف طايفه جديده لان كل واحد بيفسر بطريقته. بدعه خداعه طلعت 30000 طايفه في اخر 100 سنه. ده الفرق بين اثناسيوس اللي حارب بدعه اريوس. الاول كان كنسي والتاني كان كتابي بيفسر بدماغه من غير كنيسه ولا تسليم ولا مرجعيه ولا اباء .
لم يوجد انجيل اول 10 قرون الا داخل الكنايس. مين اللي يشرحه؟ الكنيسه. ماكانش فيه انشقاق.. لما بقي في ايدين الناس طلعت الشروحات العجب .
(انا ارثوذكسي) لاني بانقاد بروح الله من خلال اباء الكنيسه ومعلميها وطقسها قياده بروح الله الحقيقي. المأساه اللي بيقولوا الروح القدس بيقولهم .القديس يوحنا عاصر الماساه دي وحامي عن الايمان وقال امتحنوا الارواح مش كل واحد يقولك الروح القدس قالي يبقي روح قدس. الروح القدس هايقول رساله واحده في كل الاجيال . اللي لغي الاسرار لسه بيقول الروح القدس هو اللي بيحركني !!!!
الاسرار هي عمل الروح القدس في الكنيسه، هو اللي بيرسم الكاهن وبيعمد علي ايد ابونا وبيقدس من خلال ابونا .
بعد 1500 سنه عايز تلغي كل الاباء انت مرجعيتك النص انا مرجعيتي التسليم.. الارثوذكسيه تسليم عايشينه قبل مانقراه..


شارك الفكرة مع خدام آخرين ✨

1373
0
0


** لا توجد تعليقات على هذه الفكرة..



المزيد عن فقرات متنوعة

مقدمة عن العقيدة
مقدمة عن العقيدة
بوربوينت
ليه أنا أرثوذكسي؟
ليه أنا أرثوذكسي؟
تأمل
كلمات ومعاني
كلمات ومعاني
معلومات
المأكولات المحللة والمحرمة؟
المأكولات المحللة والمحرمة؟
معلومات
الفنان القبطي
الفنان القبطي
تأمل
المزيد


من مكتبة التأملات

الاحتشام في المسيحية
الاحتشام في المسيحية
(عن الشباب)
لا تتوقف عن الصراخ !!
لا تتوقف عن الصراخ !!
(عن الصلاة)
المتواضع هو
المتواضع هو
(عن الإتضاع)
إنتظر الرب
إنتظر الرب
(عن الرجاء)
صلاة الشكر
صلاة الشكر
(عن الشكر)
المزيد


مشاركات من ماركو

مسابقة الأحد الثاني من كيهك
مسابقة الأحد الثاني من كيهك
مسابقة عن كيهك
انا ذيه!
انا ذيه!
بوربوينت عن علاقتنا بالله
الشجاعة
الشجاعة
اقوال مأثورة عن القوة
سر الميرون (المسحة) في الكتاب المقدس
سر الميرون (المسحة) في الكتاب المقدس
آيات عن أسرار الكنيسة السبعة
التجارة العظيمة
التجارة العظيمة
آيات عن الشكر


أحدث الفقرات

إعادة تشغيل النظام REBOOT - شاول الطرسوسي
إعادة تشغيل النظام REBOOT - شاول الطرسوسي
درس عن صوم الرسل
اعمال الرسل وعمل الروح القدس فى حياتى
اعمال الرسل وعمل الروح القدس فى حياتى
كتاب عن صوم الرسل
ملخص سفر اعمال الرسل اعدادي وثانوي
ملخص سفر اعمال الرسل اعدادي وثانوي
بوربوينت عن صوم الرسل
مهرجان الكرازة المرقسية 2026
مهرجان الكرازة المرقسية 2026
كتاب
خناقة الجسد ضد الروح - مين مسيطر؟
خناقة الجسد ضد الروح - مين مسيطر؟
درس عن الجهاد الروحي