لوجو مدينة الخدام

profile image
تسجيل الدخول   إنشاء حساب جديد  
إضافة فكرة جديدة
الأقسام الرئيسية
المكتبات
أدوات المستخدم
من نحن؟
إتصل بنا





مدينة الخدام

مساحة إعلانية

ماركو برسوم ماركو برسوم
2022-09-23

طابور العيش

(قصة عن الإيمان)



القصص | مدينة الخدام - أفكار وأنشطة مدارس الأحد

فى طابور العيش......
انهارده كنت واقف في طابور العيش , قرفان من الشمس وعمال باندب في حظي .. وكنت مستني دوري يجي ..
ومحضر في ايدي 2 جنيه وشنطة فاضية عشان احط فيها العيش .. لكن كنت ملاحظ راجل فقير عجوز اوي كان واقف قريب من الطابور ووشه مليان من تجاعيد عشرات السنين اللي عاشها واللي اصروا يسيبوا بصمتهم عليه
وفضل باصص علي الطابور مستني حاجة معينة انا مش عارف هي ايه بصراحة !؟ ولما جه دوري : قام فجأة لقيته ناطط قدامي وقاللي : " معلش يابني انت شباب وزي اولادي . . معلش هاخد بس 5 ارغفة و هامشي علطول ! " ( مع ان الصف كله كان شباب بس انا حاسسيت ان فيه رسالة جيالي )
المهم قلتله : اه طبعا . اتفضل
فلمحته قام مطلع ورقة من جيبه وحضنها جامد اوي وهو مبسوط
( انا قلت اكيد صورة ابنه وللا مراته ! ) فركزت شوية وبعدين اكتشفت انها " 50 قرش" !!! وان دي كانت اخر ورقة معاه ! فقدمها للبياع وقاله : " اديني 5 ارغفة يابني " فقام البياع مديله 5
ارغفة و رجعله الباقي ( ربع جنيه )
انا بقي لقيت نفسي تلقائيا باقوله : يابا متاخد 5 تانيين بالربع جنيه واهو توفر مشوار ... قام قاللي كلمة صادمة مش قادرة تسيب ودني لحد دلوقتي .. قاللي : " يابني اصل انا لوحدي وماعنديش تلاجة
فهايبوظوا حرام " .. وراح حاضن ال 5 ارغفة ووشه بيرقص من الفرحة .. وراح مشي وهو عمال يبوس ايده وش وضهر !!
انا كده بصراحة حسيت ان فيه حد جه وقام رازعني بالقلم علي وشى وسابني ومشي ! وبقيت مكسوف فجأة من ربنا جدا !! يعني ايه ماعندوش تلاجة ؟؟!!! و ايه الفرحة العارمة اللي بال5 ارغفة دول ؟؟؟ ايه البساطة
والقناعة دي ؟؟
انتوا متخيلين يعني ايه ماعندوش تلاجة ؟؟!!!! يعني عمره ماشرب ميا ساقعة في بيته !!!!
يعني عمره ما خزن اي اكل لبكرة !!!! يعني بياكل انهاردة
ويا عالم بكرة لقي لقمة وللا لأ !!
يعني مش عايل هم فطار اليوم اللي بعده !!
وعنده كل الايمان انه
" لا يخزي كل المتكلين عليه " ..
وان ربنا هايبعتله كل وجبة في وقتها فسلمله العيشة كلها , حتي رغيف العيش مابقاش يخزنه ليبوظ ..
وحتي لو ماباظش : " ماهو ربنا هايبعتلي عيش طازة بكرة "
كتيير بننكرك يا رب ب تذمرنا علي حالنا , و بعدم ثقتنا فيك .. و نلاقي الفقير المعدم بيشهدلك كل يوم
وبيشكرك


موضوعات مرتبطة بالفكرة :
#الشكر #الفرح

شارك الفكرة مع خدام آخرين ✨

606
1
0


** لا توجد تعليقات على هذه الفكرة..



المزيد عن الإيمان

هيدينا حاجة اكبر
هيدينا حاجة اكبر
وسيلة ايضاح
خايفين ليه ؟
خايفين ليه ؟
قصة
طابور العيش
طابور العيش
قصة
لا استطيع العبور
لا استطيع العبور
وسيلة ايضاح
الموج العالي
الموج العالي
فقرة كتابية
المزيد


من مكتبة القصص

أشكره على ايه...؟؟؟
أشكره على ايه...؟؟؟
(عن الشكر)
البيضة المسلوقة اللى اتشرخت
البيضة المسلوقة اللى اتشرخت
(عن علاقتنا بالله)
كيف أميّز صوت الله؟
كيف أميّز صوت الله؟
(عن علاقتنا بالله)
شيطان يضحك على الصلاة
شيطان يضحك على الصلاة
(عن التوبة)
أغلى من المجوهرات
أغلى من المجوهرات
(عن محبة الله لنا)
المزيد


مشاركات من ماركو

مغامرة حقيقية في جزيرة الكنوز
مغامرة حقيقية في جزيرة الكنوز
مسابقة
انا ذيه!
انا ذيه!
بوربوينت عن علاقتنا بالله
من الكنز الصالح
من الكنز الصالح
آيات عن القداسة
أروع صديق
أروع صديق
وسيلة ايضاح عن الصداقة
منهج تالتة ابتدائي - يناير إلى إبريل
منهج تالتة ابتدائي - يناير إلى إبريل
كتاب


أحدث الفقرات

إعادة تشغيل النظام REBOOT - شاول الطرسوسي
إعادة تشغيل النظام REBOOT - شاول الطرسوسي
درس عن صوم الرسل
اعمال الرسل وعمل الروح القدس فى حياتى
اعمال الرسل وعمل الروح القدس فى حياتى
كتاب عن صوم الرسل
ملخص سفر اعمال الرسل اعدادي وثانوي
ملخص سفر اعمال الرسل اعدادي وثانوي
بوربوينت عن صوم الرسل
مهرجان الكرازة المرقسية 2026
مهرجان الكرازة المرقسية 2026
كتاب
خناقة الجسد ضد الروح - مين مسيطر؟
خناقة الجسد ضد الروح - مين مسيطر؟
درس عن الجهاد الروحي